De juiste stofjes op de juiste plek

Ineke Eebes

Ineke Eebes

Ineke is Orthomoleculair Natuurgeneeskundig Therapeut met als specialisatie depressie,burn-out en verslaving.

Ontwerp zonder titel (6)
Stress

Een goed uitgebalanceerd, voedzaam dieet is essentieel voor het behoud van een goede mentale en fysieke gezondheid.  

Foodcraft

Ineke Eebes

CONTENT CREATOR

Ineke is orthomoleculair therapeut gespecialiseerd in depressie en burn-out. 

Bottenbouillon als medicijn

Goeie biologische bottenbouillon is meer dan een lekker tussendoortje. Het is een medicijn. Er zitten belangrijke aminozuren in die helpen bij de opbouw van bindweefsel maar ook bij stressreductie. Neem glutamine, een belangrijk aminozuur dat wordt gebruikt voor de opbouw van een stevige darmwand en een mooi huidje….

Ook glycine is een belangrijk aminozuur dat vele positieve effecten op onze gezondheid heeft. Tomas Cowan: “Botbouillon is rijk aan het aminozuur glycine, dat ons beschermt tegen de schadelijke effecten van glyfosaat. Glyfosaat, het actieve ingrediënt in Roundup, bootst eigenlijk glycine na en blokkeert de werking ervan. Het is een essentieel aminozuur dat wordt gebruikt voor de productie van eiwitten, dus zijn rol bij het bouwen van gezonde lichamen kan niet worden onderschat. Het dagelijks opnemen van bottenbouillon in onze voeding is iets wat we doen en iets dat ik al jaren aan patiënten aanbeveel. Bottenbouillon is niet alleen beschermend, het is ook makkelijk en lekker!”

Glycine is ook een glutamaat antagonist. Glutamaat is een belangrijke neurotranmitter bij stress, maar moet wel snel afgebroken worden omdat het toxisch vooor het lichaam is. Glycine kan dit en is daarom een uitstekent inslaap middel bij stressvolle perioden.

Dit zijn een paar redenen om met regelmaat een kopje kippenbouillon te nemen. Hier volgt een simpel recept.

Ingrediënten

1,5 – 2 kg runder- of kippenbotten en delen met veel bindweefsel

2 wortels, grof gesneden

2 uien, grof gesneden

2 of 3 stengels bleekselderij

3 laurierblaadjes

1 tl peperkorrels

Halve bol knoflook (optioneel)

Scheutje appelazijn

Water

Bereiding

Voeg alle ingrediënten samen in een grote pan. Schenk er net zo veel water bij tot alle ingrediënten onder staan, maar houd nog wel een paar cm over tot de rand van de pan. Breng het geheel langzaam aan de kook zonder deksel en laat 24 tot 72 uur trekken.  Als het goed is, is de bouillon nu dik geworden en lijkt het op gelatinepudding. Vries eventueel een deel van de bouillon in voor later gebruik.

We moeten dus voldoende water drinken want het is goed voor je hart, brein en gezondheid. Verder bestaat ons lichaam gemiddeld voor 70% uit water. Een belangrijk deel daarvan zit in het bloed en in de hersenen. Ons bloed bestaat voor 92% uit water en onze hersenen voor 90%. 

Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Ze dragen ook bij aan een verzadigd gevoel na het eten. En ze verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

Vitamines krijg je in kleine hoeveelheden binnen via je eten en drinken. Dat wisselt van enkele microgrammen tot tientallen milligrammen. Ze leveren geen energie. 

Volg mij op 

Voor inspiratie en tips – volg @holymayo op Instagram. Welkom!