De juiste stofjes op de juiste plek

Ineke Eebes

Ineke Eebes

Ineke is Orthomoleculair Natuurgeneeskundig Therapeut met als specialisatie depressie,burn-out en verslaving.

Stress

Een goed uitgebalanceerd, voedzaam dieet is essentieel voor het behoud van een goede mentale en fysieke gezondheid.  

Foodcraft

Ineke Eebes

CONTENT CREATOR

Ineke is orthomoleculair therapeut gespecialiseerd in depressie en burn-out. 

Garnalen bisque

Garnalenhuidjes weg gooien? NEE!!!!

Het pantser van garnalen zit vol met chitine. Dit stofje zorgt voor de stevigheid van het uitwendige skelet. In chitine zit glucosamine, een van de 8 essentiële suikers. Met essentieel wordt hier bedoeld dat het lichaam ze nodig heeft.

We hebben essentiële suikers nodig voor ons afweersysteem, voor onze hersenen, spijsvertering en hormonen. Alles dus eigenlijk.

Essentiële suikers spelen een belangrijke rol bij de communicatie tussen cellen. Wanneer deze communicatie optimaal verloopt kan het lichaam zelf correcties maken. Kortom: ze zijn noodzakelijk voor ons zelfherstellend vermogen! Daarnaast is glucosamine belangrijk voor de opbouw van huid, haar, kraakbeen, botten en nagels. Hier kunnen we dus niet genoeg van eten.. toch?

Dus als je weer eens garnalen hebt gegeten, bewaar de huidjes. Kook ze zo’n 20 minuten met water en tomaten. Voeg Himalaya of Keltisch zeezout naar smaak toe. Een beetje cayennepeper of gewone peper is ook erg lekker. Mix alles door elkaar met de staafmikser en zeef het. Warm weer op, klaar!

Wil je er helemaal een essentiële suikerbom van maken dan kun je er nog zeewier zoals nori of wakame en shiitakes aan toevoegen. Dit is niet alleen erg gezond maar ook lekker.

Bon apetit!

We moeten dus voldoende water drinken want het is goed voor je hart, brein en gezondheid. Verder bestaat ons lichaam gemiddeld voor 70% uit water. Een belangrijk deel daarvan zit in het bloed en in de hersenen. Ons bloed bestaat voor 92% uit water en onze hersenen voor 90%. 

Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Ze dragen ook bij aan een verzadigd gevoel na het eten. En ze verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

Vitamines krijg je in kleine hoeveelheden binnen via je eten en drinken. Dat wisselt van enkele microgrammen tot tientallen milligrammen. Ze leveren geen energie. 

Volg mij op 

Voor inspiratie en tips – volg @holymayo op Instagram. Welkom!