De juiste stofjes op de juiste plek

Ineke Eebes

Ineke Eebes

Ineke is Orthomoleculair Natuurgeneeskundig Therapeut met als specialisatie depressie,burn-out en verslaving.

Ontwerp zonder titel (38)
Stress

Een goed uitgebalanceerd, voedzaam dieet is essentieel voor het behoud van een goede mentale en fysieke gezondheid.  

Foodcraft

Ineke Eebes

CONTENT CREATOR

Ineke is orthomoleculair therapeut gespecialiseerd in depressie en burn-out. 

Bieden op zonnebloemolie?

Ik lees overal dat mensen druk bezig zijn zonnebloemolie in te slaan. Er wordt zelfs geboden op internet voor hoge prijzen! Tsja, schaarste doet gekke dingen met mensen. Overigens wel begrijpelijk, alleen in het geval van zonnebloemolie zou ik me niet zo druk maken wanneer je achter het net vist.


Waarom?


Zonnebloemolie is heel erg ongezond. Er zit linolzuur in dat omega 6 bevat, wat ontstekingsbevorderend is. Dat is niet verkeerd op zichzelf, maar het moet in de juiste verhouding zijn met omega 3, wat ontstekingsremmend is. Wij eten vele malen teveel aan omega 6 producten en veel te weinig omega 3. 

Daarnaast kunnen onverzadigde vetzuren zich verbinden met zuurstof in het lichaam. Hoe meer onverzadigde plekjes een vetzuurketen over heeft des te meer zuurstofatomen hier aan binden. Dit geeft schade. Zie het als roesten, maar dan van binnen.


Bakken en frituren in meervoudig onverzadigde vetzuren is al helemaal geen goed idee. De moleculen gaan stuk bij verhitting worden toxisch. Er komen rare transvetten vrij. Transvetten zijn extreem schadelijk voor ons lichaam.


Hoe zit het dan met margarine?


Dit zijn onverzadigde plant-oliën die verhard zijn door een fabrieksmatig proces dat hydrolisatie heet. Hierdoor ontstaan transvetten. Transvetten maken de celmembraan ondoorlaatbaar en stug. Hierdoor kunnen voedingsstoffen niet goed de cel in en gifstoffen er niet uit. Resultaat is kwalitatieve uithongering. Een overdaad aan plant-oliën en transvetten is een van de voornaamste redenen van laaggradige ontstekingen en hart- en vaatziekten. Vandaar dat wij margarines ‘hartaanval in een plastic bakje’ noemen.


Geschikte olie om in de bakken zijn in kokosvet, ghee, ossenwit, boter en reuzel. Dit zijn stabielere vetten die niet stuk gaan door verhitting.


Voor koude bereidingen en bereidingen tot maximaal 160 graden is olijfolie een gezonde keuze en voor je salade af en toe iets van avocado, lijnzaad of andere olie. 


Met mate en variatie is belangrijk. 



Ineke Eebes

Orthomoleculair therapeut bij depressie en burn-out

We moeten dus voldoende water drinken want het is goed voor je hart, brein en gezondheid. Verder bestaat ons lichaam gemiddeld voor 70% uit water. Een belangrijk deel daarvan zit in het bloed en in de hersenen. Ons bloed bestaat voor 92% uit water en onze hersenen voor 90%. 

Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Ze dragen ook bij aan een verzadigd gevoel na het eten. En ze verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

Vitamines krijg je in kleine hoeveelheden binnen via je eten en drinken. Dat wisselt van enkele microgrammen tot tientallen milligrammen. Ze leveren geen energie. 

Volg mij op 

Voor inspiratie en tips – volg @holymayo op Instagram. Welkom!