De juiste stofjes op de juiste plek

Ineke Eebes

Ineke Eebes

Ineke is Orthomoleculair Natuurgeneeskundig Therapeut met als specialisatie depressie,burn-out en verslaving.

Ontwerp zonder titel
Stress

Een goed uitgebalanceerd, voedzaam dieet is essentieel voor het behoud van een goede mentale en fysieke gezondheid.  

Foodcraft

Ineke Eebes

CONTENT CREATOR

Ineke is orthomoleculair therapeut gespecialiseerd in depressie en burn-out. 

De oorzaak van brandend maagzuur

Goede spijsvertering komt voort uit eetlust, en gezondheid uit beide – W. Shakespeare


Veel mensen hebben last van maagzuur. Daarmee bedoel ik brandend maagzuur en oprispingen (reflux). Het is pijnlijk, het brandt en je kan last hebben van een opgeblazen gevoel. Erg ongemakkelijk en als dit lang duurt kom je in de problemen. Vaak worden symptomen onderdrukt met maagzuurremmers. Daar valt op korte termijn wat voor te zeggen. Op lange termijn zou ik toch liever op zoek gaan naar de oorzaak.


Wat is brandend maagzuur?

Maagzuur wordt gemaakt door de maagwand en is nodig voor het verteren van voedsel, het afdoden van eventuele pathogenen en het splitsen van eiwitten en mineralen. Vaak wordt gedacht dat brandend maagzuur een teveel aan maagzuur is. Meestal is dit niet het geval maar is brandend maagzuur juist een tekort aan maagzuur. Er wordt te weinig maagzuur aangemaakt waardoor je eiwitten te lang blijven liggen in de maag en gaan oprispen. Voedsel gaat gisten en rotten. Dat veroorzaakt gasvorming en druk in de maag. Door die druk kan je sluitspier naar je slokdarm opengaan en zo kan er maagzuur terugstromen, reflux. Dit geeft een brandend gevoel.

Food

Brandend maagzuur is dus een belangrijke aanwijzing dat er iets niet goed gaat met de vertering van ons voedsel. Naast bovenstaande klachten kun je dit merken aan moeheid en het gevoel dat je eten niet zakt.


Wat veroorzaakt verteringsproblemen?

Helicobacter pylori

Een belangrijke oorzaak van een maagzweer en tekort aan maagzuur is de Helicobacter pylori. We dragen deze bacterie allemaal met ons mee, maar een teveel kan ernstige maagklachten geven. (Alles gaat om evenwicht in de natuur.) Andere stoffen die maagzuur verlagen zijn suiker, zuivel, granen en maagzuurremmende medicatie.

Zinktekort

Voordat de inhoud van de maag naar de darm toe mag moet het eerst ontzuurd worden. De dunne darm is niet bestand tegen de zuurgraad van de maag, net als onze slokdarm. Dit gebeurt met behulp van bicarbonaat, gemaakt door de alvleesklier. Dit goedje is afhankelijk van zink. Heel veel zink. 75% van jouw zink gaat naar de aanmaak van bi-carbonaat. Gezien zink ook nog andere klussen te doen heeft (met je immuunsysteem bijvoorbeeld) moet je aardig goed in de zink zitten voor een beetje bi-carbonaat. Als de maag niet voldoende ontzuurd wordt blijft de maaginhoud te lang in de maag, net als bij te weinig maagzuur Dit geeft problemen.

Suiker

Suiker en koolhydraten verstoren de balans van de bacteriën in je maag en darmen en is een voedingsbodem voor de Helicobacter. Daarnaast is voor de opname van suiker insuline nodig. Dit hormoon wordt ook gemaakt in de alvleesklier. Wanneer de alvleesklier de hele dag bezig is met het maken van insuline om al die suiker weg te werken heeft het geen energie meer voor de aanmaak van bicarbonaat. De maag blijft dus wederom te lang met de inhoud zitten.

Enzymentekort

De alvleesklier is niet alleen verantwoordelijk voor het maken van bicarbonaat en insuline, het regelt ook nog eens de spijsverteringsenzymen die nodig zijn bij de vertering van het voedsel. Overbelasting van de alvleesklier door overmatig suiker en geraffineerde voeding gaat ten koste van andere functies net als de aanmaak van enzymen. Dit vertraagt de vertering.

Stress

Een andere belangrijke oorzaak voor te weinig maagzuur is stress of angst. Stress zorgt ervoor dat de spijsvertering op zijn gat komt te liggen. Dit is logisch, spijsvertering kost namelijk heel veel energie. Wegrennen voor een leeuw ook. Het is het een of het ander. Dus waar denk je dat de energie naar toe gaat als er een leeuw voor je neus staat? Juist, en dat geld ook voor een chronische en ingebeelde leeuw.


Gevolgen van een chronisch maagzuur tekort

Maagzuurproblemen zijn niet alleen pijnlijk en ongemakkelijk. Het heeft verstrekkende gevolgen voor de rest van de spijsvertering. Bedenkt dat wat je niet kunt verteren, je lichaam ook niet op neemt met uiteindelijk tekorten over de gehele linie.

Voedingstekorten

Gevolgen van verteringsproblemen geven een eiwittekort. Eiwitten zijn de bouwstofjes van je lichaam. Mineralen kunnen niet losgekoppeld worden van eiwitten waardoor ook deze niet goed opgenomen kunnen worden. Vooral een B12 gebrek komt voor bij mensen met maagzuur problemen en bij langdurig gebruik van maagzuurremmers. Je krijgt uitdrogingsverschijnselen. Hierdoor worden je botten, kraakbeen en spieren van mindere kwaliteit. Je wordt stram. Je bloeddruk gaat omhoog en je energiepeil om laag. Het enige dat je lichaam nog een beetje kan verteren zijn koolhydraten die het probleem juist verergeren.

Pathogene overgroei

Bacteriën, maar ook schimmels en andere ziekteverwekkers krijgen min of meer vrij spel om te groeien. Ze worden niet meer afgedood door zuur en kunnen hierdoor de overhand krijgen.


Wat kun je doen?

  • Vermijd geraffineerde producten, suiker, granen, zuivel en pijnstillers zoveel mogelijk.
  • Eet vlees of vis met groente of fruit, niet met pasta, rijst of brood.
  • Wanneer je een toetje (meestal zuivel of suiker) neemt, neem dit minimaal een half uur na de maaltijd.
  • Kauw je eten goed. Het klinkt flauw, maar een goeie spijsvertering begint in de mond.
  • Drink niet tijdens bij het eten. Te veel water verdunt het maagzuur waardoor de spijsvertering langzamer gaat en pathogenen blijven leven.
  • Verhoog je maagzuur door een kwartier voor het eten een klein glaasje water met citroensap te drinken. Citroensap zet cellen aan het werk die een hormoon (gastrine) produceren die de maagzuurproductie stimuleert.
  • Optimaliseer je vitaminen en mineralen. Mineralen zitten natuurlijk in groenten en fruit, maar je kunt ook tijdelijk een multi-mineralen complex inzetten.
  • Zet eventueel tijdelijk spijsverteringsenzymen in om de alvleesklier te ontlasten en de spijsvertering te ondersteunen.
  • Suppleer tijdelijk met een losse en actieve B12 smelttablet. Deze wordt via de slijmvliezen opgenomen.
  • Tijdelijk je maagzuur verhogen kan ook met betaineHCL. uit een potje.
  • Stress adresseren.


Ineke Eebes

Orthomoleculair Natuurgeneeskundig Therapeut


Disclaimer: Wanneer je een maagzweer hebt is het niet raadzaam om Betaine te gebruiken. Raadpleeg eerst een specialist hier over en zorg dat de maagwand herstelt is voordat je dit inzet.

We moeten dus voldoende water drinken want het is goed voor je hart, brein en gezondheid. Verder bestaat ons lichaam gemiddeld voor 70% uit water. Een belangrijk deel daarvan zit in het bloed en in de hersenen. Ons bloed bestaat voor 92% uit water en onze hersenen voor 90%. 

Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Ze dragen ook bij aan een verzadigd gevoel na het eten. En ze verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

Vitamines krijg je in kleine hoeveelheden binnen via je eten en drinken. Dat wisselt van enkele microgrammen tot tientallen milligrammen. Ze leveren geen energie. 

Volg mij op 

Voor inspiratie en tips – volg @holymayo op Instagram. Welkom!