De juiste stofjes op de juiste plek

Ineke Eebes

Ineke Eebes

Ineke is Orthomoleculair Natuurgeneeskundig Therapeut met als specialisatie depressie,burn-out en verslaving.

Ontwerp zonder titel
Stress

Een goed uitgebalanceerd, voedzaam dieet is essentieel voor het behoud van een goede mentale en fysieke gezondheid.  

Foodcraft

Ineke Eebes

CONTENT CREATOR

Ineke is orthomoleculair therapeut gespecialiseerd in depressie en burn-out. 

De basis van een goede spijsvertering: maagzuur

Reflux, oprispingen, boeren, maagpijn, eten wat niet wil zakken… wie heeft dat niet af en toe? Maar wat als dit niet af en toe is, maar standaard? Wat doet dit met je gezondheid? Lees in dit artikel de functies van maagzuur en waarom maagzuur essentieel is voor een optimale gezondheid.

Maagzuur heeft versillende belangrijke functies

Het reinigt ons voedsel van beestjes die we niet binnen willen.

Het activeert pepsine en is dus essentieel voor de eiwitvertering.

Het activeert intrinsic factor, zonder kunnen we geen B12 opnemen.

Stimuleert de afgifte van gal en enzymen.

Sluit de slokdarmsluitspier (zodat er geen maagzuur omhoog kan).

Het opent onder bepaalde omstandigheden de pylorus, ofwel de uitgang van de maag zodat het voedsel naar de darm kan zakken.

Gevolgen van een tekort aan maagzuur

Wanneer je niet voldoende maagzuur hebt, geeft dit veel gedoe

Voedsel wordt niet meer goed verteerd, en dus ook niet opgenomen. Je komt met tekorten te zitten van:

    • Eiwitten
    • Mineralen, met name B12
    • Vetten

    ALLES dus. Je raakt ondervoed. Gevolgen hiervan zijn dat je gevoelig wordt voor pathogenen zoals schimmel- of gistovergroei, parasieten en een bacteriele dysbiose (onbalans). Dit veroorzaakt een doorlaatbare darmwand (leakygut) en daarmee chronische ontstekingen. Deze chronische laaggradige ontstekingen staan aan de basis van een heel scala aan moderne gebreksziekten en vervelende aandoeningen. Denk aan eczeem, acne, astma, bronchitis, reuma, auto-iimmuunziekten, artrose, diabetes type 2, metaboolsyndroom, dementie, alzheimer, fybromyalgie, burn-out, en stemmingsstoornissen zoals depressies en angst. Uiteindelijk zet het de deur open voor kankerprocessen omdat het immuunsysteem niet meer de kracht heeft kankercellen op te ruimen. Maagzuurklachten wil je dus altijd zo snel mogelijk oplossen.

    Signalen van een tekort aan maagzuur zijn:

    • Brandend maagzuur/ reflux
    • Boeren/ oprispingen
    • Vermoeidheid
    • Buikpijn
    • Moeizame stoelgang (breiachtig/stinkend etc)
    • Hoofdpijn
    • Koolhydraten en suikercraving (vetten en eiwitten kun je niet opnemen dus je gaat naar de enige energiebron die nog voor handen is craven)
    • Gasvorming in de darmen
    • Het eten wil niet zakken

    Wat zijn oorzaken van tekort aan maagzuur?

    • Chronische stress
    • Een infectie met de Helicobacter Pylori
    • Verouderen (alles gaat een beetje langzamer)
    • Zinktekort
    • Voedselintoleranties
    • Een hoog calorisch dieet (geraffineerde voeding zoals pasta, pizza, veel brood etc.) Veel calorieen zonder voedingswaarde
    • Er zijn ook voedingsmiddelen die maagzuurverlagend zijn: graan, zuivel en suikers

    Hoe kun je testen of je een tekort aan maagzuur hebt?

    Er zijn een aantal tests die je thuis kunt doen om te kijken of je een tekort aan maagzuur hebt, naast dat je waarschijnlijk symptomen herkent uit deze post.

    De bakingsodatest en de appelazijn/citroentest.

    De bakingsodatest

    Neem een afgestreken theelepeltje bakingsoda (natriumbicarbonaat) opgelost in water op je nuchtere maag. Als je al genoeg maagzuur hebt, dan ga je binnen vijf minuren boeren.  Merk je er niks van? Dan heb je een maagzuurtekort.

    De appelazijn- of citroensaptest

    Deze test kun je ook doen met een eetlepel appelazijn of citroensap opgelost in een beetje water. Als je dit opdrinkt en je klachten verminderen dan heb je een maagzuurtekort. (Beter niet niet doen als je vaak last hebt van aanvallen van maagzuur.)

    Brandend maagzuur kun je neutraliseren met bakingsoda in water opgelost.

    Wat kun je doen?

      • Test op de helicobacter Pylori
      • Kauw je eten goed
      • Drink geen grote hoeveelheden water tijdens het eten
      • Neem tijdelijk spijsverteringsenzymen bij de maaltijd met Betaine HCL (maagzuur). NIET als je een maagzweer hebt. Dan neem je enzymen zonder Betaine HCL (en ga je eerst de oorzaak achterhalen)
      • Vermijd zoveel mogelijk maagzuurremmende voeding (en maagzuurremmers)
      • Stress adresseren
      Stress

      Stress is een zeer onderschatte oorzaak van een tekort aan maagzuur.

      Chronische stress verlaagt je maagzuur. Niet alleen dat, het legt je hele spijsvertering plat. Je gaat op de spaarstand zodat je energie hebt om te vechten of vluchten. Dat is heel goed, als de stress van korte duur is. Stress is dus in zekere zin goed voor ons. Tenzij het chronisch wordt. Daar is ons systeem niet op gemaakt. Chronische stress eet je op van binnenuit.

      Chronische stress kan dan in de vorm van een rot huwelijk of een darmparasiet zijn, voor ons lichaam geeft dit de zelfde reactie als een leeuw voor onze neus. Onverwerkt trauma is een hele grote stressor die vaak over het hoofd wordt gezien. Dit is een leeuw die jou de hele dag achterna zit. Een chronische leeuw. 

      Voor een optimale spijsvertering is het dus essentieel om de stressor te achterhalen en op te lossen.

       
      In licht, liefde en kalmte,
       
      Ineke Eebes
      Orthomoleculair Natuurgeneeskundig Therapeut
       
      Disclaimer:
      Deze adviezen en inzichten zijn niet ter vervanging van een officiele diagnose. Bij extreme klachten is het inschakelen van professionele hulp aan te raden. Raadpleeg altijd ook je (huis)arts.

      We moeten dus voldoende water drinken want het is goed voor je hart, brein en gezondheid. Verder bestaat ons lichaam gemiddeld voor 70% uit water. Een belangrijk deel daarvan zit in het bloed en in de hersenen. Ons bloed bestaat voor 92% uit water en onze hersenen voor 90%. 

      Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Ze dragen ook bij aan een verzadigd gevoel na het eten. En ze verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

      Vitamines krijg je in kleine hoeveelheden binnen via je eten en drinken. Dat wisselt van enkele microgrammen tot tientallen milligrammen. Ze leveren geen energie. 

      Volg mij op 

      Voor inspiratie en tips – volg @holymayo op Instagram. Welkom!